Testat: Taktält från taktältarna

När planerna för vår bilsemester började ta form och vi funderade över hur vi skulle bo när vi korsat gränsen in i Norge så sa min fru helt plötsligt; ”Vi kanske skulle ha lånat ett taktält.” Säkert har även du hängt med i trenden av tält som fälls ut från vad som liknar en takbox uppifrån biltaket och blir som en variant av de, på 70-talet populära, combicamp-vagnarna som kunde ses i campingsverige på den tiden. Fördelen kontra den gamla förlagan är såklart att du har det på taket och slipper dra en släpvagn efter bilen. Det tält vi lånade under vår semester var ett 4-mannatält från Taktältarna i Duved. Det självklara valet för oss då de både håller till nära samt har uthyrning med utlämningsplatser.

Första intrycket

Lätt att fälla upp och ihop! Det var det första som jag fick med mig, utan att ha någon som helst tidigare erfarenhet och i vanlig ordning inte tittat på den instruktionsvideo du hittar på Taktältarnas hemsida visste jag helt enkelt inte vad jag hade att förvänta mig, men det här var enkelt, riktigt enkelt. Lossa två remmar, öppna en dragkedja, lossa två remmar till och fäll ut. Voila! Vi provade såklart hemma innan vi gav oss iväg för att ha koll på de olika delarna och momenten, nog för att det var enkelt men helt plötsligt står man på en camping i Norge med en trasig dragkedja bara för att man (Jag) inte testat ordentligt innan och gör något fel. Det här var i varje fall så enkelt det kan bli och vi bäddade i sängkläderna innan vi lämnade Jämtland.

Förberedelser

Det fina med taktältet om man ska sätta det i paritet mot ett vanligt tält är att allt är på plats och det går snabbt att komma till ordning på kvällen. Innan vi åkte bäddade vi i alla sängkläder i tältet, vek ihop det och sen var det redo för övernattning så när vi kom fram till första sovplatsen var det bara att fälla upp tältet och krypa in! Vi sov två vuxna och två barn i den större modellen av tält men med lite finess kunde vi faktiskt fälla ihop det med fyra täcken där uppe. Kuddarna valde vi dock att ta i bilen.

Första natten

Innan vi vecklade ut tältet för vår premiärnatt i Norge hade vi redan åkt runt med det på biltaket i 5 dagar, genom regn och rusk, med sängkläder i och det var med ett visst mått av nervositet jag kröp in för att känna om sängkläderna var blöta. Det var de inte! Paketet på taket hade hållit tätt och vi var rörande överens om att det heller inte blev lika rått som i ett vanligt tält. Hade vi varit ute ännu längre tror jag att jag hellre hade använt mig av sovsäckar för de blir lättare att hantera vid torkning och i viss mån ändå är tillverkade för att klara lite fukt. För fyra dagar av väldigt blandat väder var det dock inga problem alls att använda våra vanliga duntäcken hemifrån.

Nattsömnen då? Ja, där finns det uppgraderingar att göra. Vi sov två 9-åringar och två vuxna i den stora modellen och det ryms, men, man ligger helt enkelt ganska tätt intill varandra och att vrida sig och breda ut sig i sängen är helt enkelt inte möjligt. Lägg därtill att både jag och min fru upplevde madrassen som hård. Det är såklart oerhört olika från person till person och när jag återlämnade tältet tog jag upp det varpå jag fick till svar att en del älskar madrassen och en del får, liksom vi, ont av den. Det här går såklart att råda bot på genom att lägga in ett liggunderlag när det är dags att sova och att göra det skulle jag snarare se som en uppgradering än en dealbreaker.

Varför taktält

För mig ska det vara enkelt, det ska fylla en funktion på ett bra sätt och på ett vis som det finns behov för. Det tycker jag att taktält gör. Om vi tittar på alternativen för camping så har vi husbil, husvagn, tält eller stuga. Att hyra stuga är sällan jättedyrt och väldigt bekvämt men kräver i princip alltid ett ganska gediget förarbete gällande planering och bokning. Det är helt enkelt inte möjligt att spontant svänga in någonstans klockan 18 och räkna med att det finns en stuga ledig. Då har vi husvagn eller husbil, jag själv har varit på min beskärda del av husvagnssemestrar och det är mysigt men nu när jag själv sitter bakom ratten känner jag däremot att det här med att dra en husvagn avskräcker en del. Speciellt på slingrande vägar i Norge! Husbil är såklart det bättre alternativet av de två om man inte vill dra runt på en vagn men prislappen är iaf en faktor för mig och står det mellan att hyra husbil eller taktält så kommer jag landa i det senare 10ggr av 10. Då återstår tält, här finns det faktiskt många bra alternativ på både rymliga och praktiska campingtält men en grej för oss blev faktiskt det här med fukten. Det blir fuktigare i ett tält som står på marken, så är det bara. Ytterligare en aspekt som snarare är ett psykologiskt lureri är att det på något vis känns tryggare att sova en bit upp från marken. Kanske är det en stenåldersgrej då man riskerade att bli uppäten om natten som lever kvar eller så har jag någon slags övertro på att bovar och banditer blir inkapabla att klättra upp för en stege nattetid. Jag vet helt enkelt inte men bra känns det iaf.

Slutsats

Om vi gillade taktält? Absolut! Skulle vi göra det igen? Utan tvekan.

Med facit på hand och efter att ha varit hemma ett par dagar känns det för mig självklart, det här var helmysigt! Ett suveränt sätt att campinghoppa med och skönt med ett både vädertryggt och trevligt tält att spendera nätterna i! Vi hade en liten ljusslinga vi hängde upp i taket och på kvällarna kröp barnen upp och låg där och läste ett tag innan det blev dags för tandborstning. Det skulle jag säga är det bästa betyget. Vi får se om vi gör någon liknande tur framöver eller om det dröjer till nästa sommar men en sak är säker, jag saknar faktiskt den stora kolossen på taket.

+ Boendet tar ingen extra plats i bagageutrymmet.

+ Går att hyra.

– Något hård madrass men kan kompletteras med uppblåsbart liggunderlag.